Iš kelionių po Savęsp (Ašašai)
III. Sunki mūzų padermė 
Taip, taip, tai šitaip aš rodau: sunki padermė mūzų. Galbūt iš toliau atrodo, kad vos spėjau ištarti šituos žodžius,, o jau nusišnekėjau. Tačiau kitaip pasakyti nesinori: kai skauda – joms, mūzoms, skauda labiau, kai džiaugiamasi – jos, mūzos, pasineria giliau, išsiliedamos ir šituo eteriu užliedamos kitus. Net ir tuomet, kai arti nebūna, nesimato, o vis tiek jų poveikį visuomet jaučiau. Ir ypatingai toks pojūtis atsiranda, kai jos dėl kažko supyksta.
Pyksta mūzos, deja, taip pat. Ir tai ar tik ne pati didžiausioji jų bėda? Man nelengva priskirti prie mūzų padermės Vidinį. Bent kiek atviriau apie tai lyg nesu kalbėjęs, bet iš tikrųjų per jį pirmiausiai pramokau pažinti jų pasaulį, o mūza, “pasidabinusi“ ant krūtinės permestu automatu ar prie diržo prisegtu savižudžio sprogstamuoju užtaisu, man jau senokai įprastas reginys. Tačiau dažnai tokios amunicijos joms neprireikia, kadangi ir žodžiu geba kirsti kaip bitė. Vis dažniau pasitaiko, kad ir bitės įgeltas, o aikteliu ir paprašau: nebūk, bitele, mūza...
– Nebūk, bitele, mūza, – tariau ir Švelniajai, ne tuoj suvokęs, kad taip gėlė ne ji, Švelnioji:
„aš tyčia žodį aš parašysiu mažosiomis. ar atsiras sveiko protelio žmonių šiam garbėtroškai parašysiančių vienetus. vieni marazmai senuk skaitant savąjį prisistatymą. ar yra dar žmogus tiek sugedęs kaip tu. Būtų užtekę pristatyti save taip:
AŠ: AŠ: AŠ:
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ:
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ:
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ:
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ...
Galėčiau, žinoma, vardinti ir vardinti, rodydamas į sveiko proto žmonės, šiam garbėtroškai parašiusių vienetus. Tačiau ar reikia? Nebent tik dėl patikinimo Taigi, vienas iš jų taip:
Aš tave skaitau, ir vertinu kuolais 95 kartus iš šimto. Nes iš mano perspektyvos, tai ką tavo perskaitau yra šlamštas. Ir jei tu nesugebi apsieiti be vaikiškų žaidimų, kai įžeistas ego liejamas komentaruose, tai gal išvis nesi pasirengęs publikuotis erdvėje, kurioje kiekvienas turi teisę nelįst į ..., vien dėl to, kad esi senas ir publikuoji grafomaniškais tempais.
Tai va, Švelnioji, manau, nereikia jaudintis, kad niekas manęs tokio – ir seno, ir grafomano – nemato. Daug kas mato, daug. Tačiau nežadu kam nors pastoti kelią į senatvę su jos apraiškomis, jos papūgomis smegenyse. Gal tik tiek, kad neskubinu į ją ką nors ateiti. Kad ir kada į ją ateitum, vis tiek nepasirodys, kad pavėlavai. Tačiau, žinoma, galima apsieiti ir be jos. Be senatvės. Betgi ir vėl: kad ir laisvas tokius linkėjimus sakyti, tačiau savo laisvei daug kur esu užtvara, siena, kalėjimas. Esu grandinė, kad ją laikyčiau nelaisvą. Ir man būna smagu net ir tuomet, kai liūdna. Taip, taip, taip, neapsirikau pakalbėjęs: ir man būna smagu net ir tuomet, kai liūdna. Taip atsitiko ir atsiradus eilėraščiui „ Tikiuosi, kad pareis“.
Eilėrašti,
kodėl taip liūdna?
Galbūt ne tokį lauknešėlį
į rankas paduodu?
Betgi žinau, atsimenu,
kaip tai atrodo,
kaip švietėsi ir ką kabėjo žodžiai
iš mano lūpų tavimi...
Skausmingai laužiu duoną
ir atsargus į burną ją dedu.
ŠVENTOJI – vardas jos....“
Sakei, taip buvę,
šiandieną taip yra.
Ji kaip bažnytiniai parapijos varpai,
kaip angelų žinia,
kad Dievas geras...
Norėjom, kad ir liktų taip...
***
Tiek moterų, tiek daug,
kaip iš bažnyčios išvarytos.
Peizažas toks, nors į paveikslą dėk...
Linguoja tartum nendrės – lingu lingu,
žemai su pjautuvais palinkę
Oi, rugiapjūte! Dievas su tavim,
ir motina, balta skara aprišus galvą,
rugius į saują pjauna, pjauna...
Nebūna taip, kad toks peizažas užsimirštų.
Aukšta saulelė leidžiasi žemyn,
o vyturys į dangų kyla...
Suraišioti į pėdus, vaikščioja rugiai,
Šaknis rugienoje palikdami arimui
ir, kaip rikiuojami kariai,
pėdas prie pėdo stoja į gubas –
Lygiuok jas, vieversy, lygiuok...
***
O vakaras toks lėtas
už saulę truputį aukščiau
Aukštakalnio miške užkrito.
Ir netiesa, kad šitą kraštą
aplenkia poetai –
jų net daugiau, negu reikėtų.
Bet iš tiesų, kad neretai
(kaip kad ir šitokiu metu)
jiems viešintis atrodo sarmata –
dainuoja MOTERYS...
Nurimo rankose jų pjautuvai,
Skarelės ant pečių nukrito.
Senų nebūna. Visos jaunos.
Atsiremia kas kaip į žemės artojėlį
ir nebandyk, begėdi, negirdėti jų
lig Druskininkų ir Merkinės
lig Vilniaus mūrų,
lig ten, kur tu esi...
... Šilinių krašte, dvasios žiburėli,
netildyki manęs ir nuotraukomis nesupeik,
aš šitaip iš Savęsp ir atminties,
kuri namo parėjus.
Žinau, kad ne visa,
tačiau kantrus,
tikiuosi, kad pareis...
– Pareis, – atsiliepė iš „Žalios Žolės“ romansier
– Verkti norisi... Arba anas dainas dainuoti - jos
gyvos ir manoj širdy, –pasakė Dalija Kiliesienė.
– Puiku, Pranyti, – pagyrė Irena Tamošiūnaitė, – tačiau daugiausiai „liūdėdamas džiaugiausi“ atsiradęs „Rašyk“ svetainėje, kur pirmoji pasitikusi Vetra Vika taip:
– Surinkęs pluoštą saulės spindulių, dosnia ranka pažėrei lyriniais posmais - Šventai duonelei, išaugintai žemės artojėlių ir kepamai stalui su daina ir meile jų moterų:
,,...Dainuoja moterys...
Nurimo rankose jų pjautuvai,
Skarelės ant pečių nukrito.
Senų nebūna. Visos jaunos.
Atsiremia į žemės artojėlį
Ir nebandyk, begėdi, negirdėti jų ..."
Nuostabi Šilinių žemė, išauginusi šaunų rašytoją, poetą, žmogų - tikrą Žiburėlį-
)
Ne, taip dar tarp moterų nebuvau pagirtas. O dabar, kai ne jaunystė, kai ant Didžiojo piršto baigiu vynioti aštuntą dešimtmetį, nesuvokiau net kokį žodį tarti. Tačiau ką daryti, kai kitos išeities nėra.
– Oi, Vika, Vika, reikia daug drąsos, kad kirminėlį jonvabalį įvardintum taip, kaip įvardinusi. Betgi Vėtra esi be taškelio ant raidės e ir todėl tokie dalykai tau, regisi, prigimti. Ačiū. Džiaugiuosi, kad neaplenki.
– Pranai, – atsiliepė ji, – ačiū, kad širdimi priėmei mano nuomonę... nesugebu ir nemoku slėpti savo emocijų ir išgyvenimų viskam, kas patraukia vienokiu ar kitokiu būdu dėmesį ar susižavėjimą... Vetra be ...e... šypt... viskas teisinga... dabar - tik Vetra, nes visada buvau "Uraganas". Ir iš tikro įgimta - drąsa ir sentimentalumas gėriui, grožiui ir žmoguje - ŽMOGUI...
Apakinai savo lyrika... Skaitau posmus, o per skruostus - ašaros. O Tu sakai ,,reikia drąsos..." Pranai, ne drąsos reikia, bet jausti giliai širdimi, suvokiant protu kito žmogaus vidinius išgyvenimus. Tavo kūryba unikali savitumu ir išpuoselėta meile gimtajam kraštui, jo istorijai... Tai literatūrinis lobynas ir nereikia varžytis tai įvertinti...
Jei jau nenori būti Žiburėliu, būk Dzūkijos Fakelu.
– Taip paprastai, neįmantriai sudėliota, bet už širdelės griebia. Gražūs prisiminimai, O ir MOTERIS pagerbta. AČIŪ, Pranuci, lietuviško žodžio artojėli, – pagyrė ir sėkmės palinkėjo Čia ne aš.
Jonas gi, slapyvardžiu Šnekorius, vėl:
– Tokias nuoširdžias ir iki ašarų graudžias eiles suguldžiusiam poetui tikrai neturi būti sarmata viešintis skaitytojams. Pranai, tai vienas iš geriausių Tavo dzūkiškų eilėraščių. Kodėl dzūkiškų? Nagi moterys, apsiginklavusios pjautuvais. Vertinu penkiais balais. Tikiuosi, kad šį kartą pavyks. Gaila, bet atrodo, kad vertinti man jau negalima.
– Ačiū, Jonai, – tariau jam, – tai geriausias įvertinimas, kurį čia iš tavęs girdžiu. Linkėjimai visiems namams ir Griškabūdžiui.
Luiza Šarlotė:
– Pritariu Vėtrai, žvirbliukui, Šnekoriui. Esate puikus poetas ir Dzūkijos krašto grožio įamžintojas: Suraišioti į pėdus vaikščioja rugiai ir kaip rikiuojami kariai, pėdas prie pėdo stoja į gubas
Nelengva, oi, nelengva tokius pagyrimus įkelti į viešą tekstą savo paties rašalu. Tačiau manau, kad tai turėtų išnokti į įprasminta sumanymą, nes atsiranda dar vienas dalykas, kuris man darosi vis labiau aktualus ir kartu ir vis mažiau suprantamas. Didysis pirštas, dažniau patylintis ir retai piršęs receptus, kaip reikėtų tvarkyti žmogaus gyvenimą, šį kartą tarė:
– O Švelniosios, Pranuci, nereikėtų taip barti.
– Barti? Nė vieno keiksmažodžio jos adresu nepasiunčiau ir bendrai...
– Įsiklausyk, įsižiūrėk, kokia ji tau didi pagalbininkė. Atsiversk dar kartą ir perskaityk
– Mintinai žinau.
– Šito „ mintinai žinau“ būtent nereikia, O ir perskaityti nereik daug. Pakanka šešių žodžių: aš tyčia žodį aš parašysiu mažosiomis. O dabar pažiūrėk, kai tas jos „aš“ parašytas. Vis jos „aš“ parašyti didžiosiomis raidėmis. Visi.
AŠ: AŠ: AŠ:
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ:
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ:
Ir kiekvienoje naujai parašytoje eilutėje vienu AŠ
daugiau. Skaičiuok! Nors ir taip matosi...
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ:
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ:AŠ: AŠ:
AŠ: AŠ: AŠ: AŠ: AŠ:AŠ:AŠ: AŠ:
– Ar reikia daugiau mano paramos, ar pats jau susivoksi, kad atkakliai mūrijant trikampio formos piramidę, šitaip ir Dievas pasiekiamas. Iš pažįstamų nežinau nė vieno, kas taip aukštai galėtų pakelti AŠ kaip tai padarė Švelnioji.
– Jeigu tavo vietoje čia būtų Vidinis, pamanyčiau, kad atsigaivina mudviejų gebėjimas susikalbėti mintimis. Patikėk, Didysis, kad aš irgi galvojau apie tai ir netgi pasakysiu daugiau. Mano leksikoje, mano žodyne atsiradęs Ašašai ne iš piršto išlaužtas. Jeigu atsitiktų taip, kad man pasisektų sumeistrauti sumanytą dalyką...
– Knyga ne karieta, ji ne meistraujama, o rašoma,– nutraukė mano kalbą Didysis, kuri man regėjosi, kaip išpažintis. – Taip, taip, jeigu parašytum, turėtume ne sumeistrautą karietą Dženės vardu, o parašytą knygą „ Iš kelionių po Savęsp (Ašašai)“
– Iš kur žinai, Didysis. Ne Vidinis gi...
– Per sapnus iškalbi. Net mano kurtumas nepadeda, kad neišgirsčiau...
– Viešpatie, kas sako, kad tavęs nėra,– atsikvėpiau alstančia senio krūtine, tik gal giliau, jautriau, negu kitais kartais. Nepaisant, kad neįtikėtinų dalykų mano supratimuose labai apnyko, kad jie vis nyksta, tačiau ir karieta, ir knyga dar vis užsilikę jų sąraše. Tačiau ar taip turėtų būti, a? Sužiurau į Didį pirštą, jis į mane. Jau ir metai, ir kiti, ir netoli paskutinieji – dešimt, bet, žinoma, dar juos reikia nugyventi. Žino jis, žinau aš ir visi žinome, kad aštuntojo dešimtmečio teritorijoje žmogaus mirties daugiau, negu gyvenimo, o ir gyvenimas toks, kad dažnas netgi nesupranta, kad gyvena, o suprantantiems irgi dažniau nesmagu jį vadinti gyvenimu.
– O tau? – išgirdęs mano savijautą taria Didysis, bet galėtų ir neklausti; žino, kad savo egzistenciją šitame dešimtmetyje bandau įprasmint užrašais, įsiterpti, įeiti giliau į Savęsp, nors ir aplink dairantis reikėtų bent 100 kartų daugiau energijos, judėjimo, užsispyrimo, kad užrašai sulapotų gyva knygą arba bent nesileistų deginami, plėšomi, braukomi ar kitaip terojami.
– Gyvenu gi ir nesiskundžiu. Tačiau argi be sopulių?
Didysis kimtelėjo, tačiau to esmės nesupratau, bet pamaniau, kad jam, dešinės rankos Didžiajam pirštui knieti išdrožti masyvų kryžių, kilstelėti jį kuo aukščiau – kad ir Gedimino kalno viršūnėje – ir visu savimi prisegti prie jo geradarį, kuris jam tokį žmogaus dešimtmetį atidavęs į jo valdas, į jo kunigaikštystę, į jo istorinę nuosavybę, Ir čia kalbu būtent apie 8-jį dešimtmetį. Nesijaučiau nusikaltėliu, kad jis savo mintyse aiškesnis, suprantamesnis, kad jį išgirdus suprasti būtų lengviau, negu girdžiu save pajautose, mintyse. Man šis Žmogaus dešimtmetis prasidėjęs 2009- 01- 29. Atvertęs nedidukę knygelę paskaitydavau:
Štai ji, Savęspi !
Žodynas neužmiršęs jos ,
Nors iš toli atėjus – iš toliau nei raidė
Ji man kaip didelė šalis. Valstybė,
Į kurią gyvent įkėlė Dievas ir lopšys...
Meldžiu, Savęspi,
Nepradinki toliuos praeities!
Lukštenkis iš savęs, jei molio neužtenka –
Iš supratimo ir pasaulio dieviškos būties,
Kurį įkritusi į žmogų.
Maniau, kad netrukus skaitysiu ir iš kitos. Neatsitiko taip. Vis dažniau pradėjau jausti, kaip skauda mušamą eilėraštį. Ne taip, kad delnu motiniškai pliaukštelėjus, rykštele ar kad, nesusilaikius, ir diržu, bet mušama kuolais. Ir būna, kad kuo, atrodytų, išmintingesnis žmogus, žiūrėk, savo egzekucijai vieno kuolo jam nepakanka. Ne, ne, nepalieku jų šitaip apdaužytų kuolais. Neretai ateinu, pastoviniuoju, pašnekinu aš juos, pašnekina jie mane Štai ir šį aną kartą sustojau prie vieno jų, įvardinto „Dienoraštis savaip (keistas jausmas) “.
Jau vargu, ar kada
dar galėsiu miegoti
ir, įėjęs į sapną,
pabūti ramus.
Keistas jausmas!
Lyg tik pasakyta –
Dievas žmogų sukūrė
pagal atvaizdą savo.
Ir užaugo tas laikas,
kai ne Dievo jau ieškau
įžvalgyti jį taip,
kad pažinčiau
kažkur danguose ...
Grok, Poe.
Ir tu, Pro.
Šiaip ar taip,
mūzose esate sesės.
Man baisu,
net netyčia atėjus,
po save pasivaikščiot:
žydai vis eina, ir eina,
eina ir eina numirt manyje...
O Jeruzale Vilniaus,
o Jeruzale manyje,
neišeik, neužmiršk,
kad lietuvis esu.
Nesakyk atlaidžiai,
kad (na, ką gi) taip buvo –
laikas negrįžta
ir tai, kas jame padaryta –
taip pat.
Eina žydai, vis eina ir eina,
eina žydai numirt manyje.
O jausmas toks tikras
kaip pasakyta:
Dievas žmogų sukūrė
pagal atvaizdą savo.
Uždegu žvakutę, ją mintyse pakėlęs ant paskutinio taško ir žinau, kad kaip mušto žmogaus kaina gerokai didesnė negu nemušto, taip ir eilėraščio. Žvakės šviesoje eilėraščio panorama atrodo raiškesnė. Kažką dar krapštėliu, norėdamas jam padėti, bet kartu ir bijausi, kad kažkam (o ir jam pačiam) nepasinorėtų atrodyti geresniu ir manyti, kad jis nepelnytai kuolais apdaužytas. O kitą sykį atėjęs parašiau:
„Kai ateinu prie šio eilėraščio, kažkur pasąmonėje pamatau keletą baltaraiščių, atėjusių dar kartą peršaudyti Vilniaus Jeruzalės“
– Ne, ne, tai netiesa, – dabar gi ir pats sau priekaištauju, uždegtos žvakės šviesoje atsimindamas, kad buvau palikęs skaitytojui teisę užbaigti eilėraštį patriukšmaujant supratimu:
– Betgi, Pranuci, čia taip Dievais šaudomas, jo paveikslas. Kaip čia tu taip, a?
– Iš tikrųjų, kaip aš čia taip?. Gal protingiau paklausti tų, kurie taip šaudo. Jie irgi sukurti pagal Dievo atvaizdą...
--------------------------------------
Aš;
Gerai ar negerai, Šarlote, nežinau, bet man jo čia prireikia, kad šiame kontekste jis, mano galva, išplečia savo veiklos funkcijas. Sekasi man ne taip gerai kaip norėtųsi, betgi žinau, kad aukščiau bambos neperšoksiu. Šiais rašiniais irgi siekiu kai kurių tikslų, nors ir pats ne kažin kaip tikiu, kad taip galėtų pavykti. Lažas po laši ir... Bet kad jie akmenį pratašytų, reikia nesuskaičiuojamos jų daugybės.
writing: 